DET BÄSTA OCH DET SÄMSTA MED ATT FLYTTA UTOMLANDS

 
 
 
Är det fredag? SVAR JA! Jag är så himla taggad på helg! 
 
Igår satt jag uppe sent och julpysslade <-- ! jag vet, jag blev själv förvånad. Jag tyckte faktiskt att det blev rätt fint, men jag har bara smygstartat än så länge. Mitt absolut bästa tips för att hantera ångest är att pyssla. Eller att göra vad som helst med händerna som kräver lagom tankeverksamhet och som ger tydliga resultat. Finns inget bättre för min sinnesro iaf. 
 
 
Men idag tänkte jag lägga upp en liten översikt på vad jag uppfattat som det bästa och sämsta med att flytta utomlands. Disclaimer: Dessa punkter skiljer sig säkert mycket beroende på vart en flyttar. 
 
 
Det bästa med att flytta utomlands (enligt mig) är att det är: 
 
1. Ett annorlunda klimat. Ni kanske har märkt att jag inte är särskilt förtjust i vinter och mörker men det var en av de största anledningar till varför vi flyttade utomlands. Och det är skillnad. I England (som ändå har mycket liknande klimat som Sverige) är det mycket ljusare och det blir inte lika kallt. Det regnar ofta, men inte oftare eller mer än vad det regnar i typ skåne eller göteborg. 
 
2. En spännande erfarenhet. Jag är inte alls säker på att jag kommer att flytta tillbaka till Sverige, men även om jag hade flyttat utomlands under en kortare period så hade jag ändå lärt mig något av det. En utomlandsflytt kommer att innebära nya utmaningar och prövningar som inte går att förutse. Vilket också ofta bevisar för en själv att det mesta går att lösa/ordna. 
 
3. Trevligare. Allt är ju relativt (eller ja, det mesta). Men jag uppfattar det som att människor är mycket mer pratglada och artiga än i Sverige. Och det är ju lustigt för att mina italienska kompisar tycker att Londonborna är kalla, privata och otrevliga. Men det beror ju på vad en annars är van vid. Och jag kan definitivt tänka mig att folk är mycket pratglada och artiga på ställen i Sverige också, men jag som har bott i Stockholm, Malmö och Lund kan intyga att det är skillnad på hur en blir behandlad på restauranger och i matbutiken här jämfört med dessa svenska städer. Största skillnaden är det mellan Stockholm och London. 
 

Det sämsta med att flytta utomlands (enligt mig) är att det är: 
 
1. Mindre effektivt. Saker och ting fungerar inte riktigt så bra som i Sverige. Exempel på detta är: Internet/wifi, kollektivtrafiken under natten, hur folk hanterar fuktskador och hur matbutiker är organiserade.
 
2. Svårt att lista ut hur saker går till. Hur mycket jag än har googlat så är det väldigt svårt att förstå sig på t.ex. bostadsmarknaden här (det är inte som i Sverige, utan det ska budas på hyran och andra knasigheter). Det var också svårt att förstå hur en lättast tar sig till alla olika flygplatser. Det kan ta tid innan saker går som det ska. Jag var ändå rätt förberedd på att flytten inte skulle gå helt smärtfritt men Niklas blev chockad över hur ohederliga mäklarna var och tyckte att den första perioden var jättejobbig. Det bästa är att prata med andra som bor i landet dit en flyttat och som vet hur en t.ex. ska starta ett bankkonto (som var mycket svårare än vad som är rimligt).
 
3. Långt till nära och kära. Även fast det bara är två timmars flygresa så är all tid runt omkring (t.ex. transport till och från flygplatsen + marginal) en resa påfrestande. Plus att det kostar pengar. Så det går ju inte att pendla fram och tillbaka från vart en nu har flyttat. Det kan vara bra att vänja sig vid tanken på att det blir problematiskt att hälsa på sina kompisar och/eller ens familj. Jag bodde ju inte i samma stad som någon av mina familjemedlemmar under en lång period innan jag flyttade, men det är ändå något som har blivit påtagligt nu. 
 
 
 
 
Här är en bild på mitt område som jag älskar! Det är så himla skönt att allt löste sig! 
 
 
 
Om ni hade flyttat utomlands, vart hade ni velat flytta då? 
 
PUSS PÅ ER
 
 
 
Permalink
Kategori: London Taggar: London, bo i london, flytta till london, flytta utomlands, fördelar och nackdelar med att flytta utomlands, hur det är att bo i london, tips för att flytta utomlands, tips om du vill bo i london;
Kommentarer (31)

Kommentarer:

1 Netti Starby:

skriven

Vad intressant och det här var kul att läsa :-D Kramis

Svar: Glad jag blir! :D
Sandra

2 Matilda:

skriven

hade velat flytta till något varmt ställe haha :D

Svar: Förstår till hundra procent! England är ju inte jättevarmt haha!
Sandra

3 ajlimullersandvik.blogg.se:

skriven

jag är rätt kär i Italien, men har hört att deras politiska klimat inte passar mig så värst. Men en alport i Italien hade jag valt :D Lagom långt också, utifrån nära- och kära delen...

Svar: Haha nä deras politiska klimat verkar inte vara toppen! Men så himla vackert, så jag förstår till hundra procent!
Sandra

4 Elin:

skriven

Åh vilket intressant inlägg!! Jag skulle vilja flytta till Island ett tag, skulle vara jättekul <3

Svar: Mina vänner säger att Island är jättevackert! Bra idé ju!
Sandra

5 Sara, 31 år Stockholm [email protected]:

skriven

Jag tycker också om att pyssla :) Det är som terapi för mig.
Är verkligen sugen på att flytta utomlands och det känns skönt att läsa för och nackdelar. Älskar Londons klimat <3

Svar: Det är så skönt att göra saker med händerna! Åh va kul att du tyckte det! Jag med haha, har inget emot regn. Det är blir ju så himla grönt av att det regnar mycket.
Sandra

6 Gabriella :

skriven

Roligt inlägg!!

Svar: :D
Sandra

7 Julia Johansson:

skriven

Jättebra inlägg! :D

Svar: :D
Sandra

8 Moa Svantemark:

skriven

Jag är också riktigt taggad på helg!!

Svar: Då var vi två!
Sandra

9 Sabina:

skriven

En av mina bästa vänner bodde i London i flera år men flyttade tillbaka hit, hon stannade knappt ett år här innan hon stack tillbaka så från henne hör man bara gott om London :D förutom att hon tycker det är smutsigare än i Sverige på gator och sådär.

Själv skulle jag endera vilja bo på Bali ett tag eller på någon stor ranch i typ Irland :'D

Svar: Asså jag förstår henne haha! Det är smutsigare! Bali verkar vara så otroligt fint ju! Och Irland likaså! Har en kompis som bodde på Irland, hon trivdes jättebra där :D
Sandra

10 Martina:

skriven

Så roligt att läsa! Är sugen på att prova bo i Kanada i något år, verkar som ett bra land :)

Svar: Kanada verkar onekligen som ett bra land! :D
Sandra

11 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Så himla bra inlägg, jag som Australienbo håller med på precis alla punkter - speciellt den om kollektivtrafiken på natten! Jag menar mina bussar slutar gå redan vid 20-21 på kvällen?? Annars tyckte jag att det var kul att du påpekade en skillnad i klimatet då jag valde mellan England och Australien, men valde bort England då jag tyckte att det var för mycket som det svenska - fast med ännu mera regn ;)

Svar: Men åh va glad jag blir! Va kul och knas att det var så lika ändå! Haha ja det är rätt likt, men ändå tillräckligt mycket varmare för att jag ska vara nöjd. :P
Sandra

12 Zyllah:

skriven

Åhhh. Planen är förhoppningsvis att jag också ska flytta till England antiken till nästa höst eller hösten efter det beroende på vad jag bestämmer mig för att hitta på. <3

Svar: Åh va kul! Hoppas att du trivs :D
Sandra

13 Elsa:

skriven

Vad roligt att läsa, och min dröm är verkligen att bo i New York! :)

Svar: New York verkar vara en så himla fin stad!
Sandra

14 Celine:

skriven

Kul att läsa, särskilt eftersom att jag planerar att flytta utomlands snart haha!

Svar: Åh va kul att du tyckte det! Härligt att du ska flytta :D
Sandra

15 Kattis:

skriven

Håller verkligen med om olikheterna i bemötande mellan sverige och många andra europeiska länder, känns som att folk är trevligare utomlands!😋 fick jag välja idag så skulle jag flytta till grekland (vilket också är min plan så småningom, avvaktar lite nu för att se att landet blir lite mer ekonomiskt stabilt först). Men det är inte lätt att ta reda på hur allt funkar i andra länder, verkligen inte!

Svar: Grekland verkar ju vara så himla vackert! Det är så synd att ekonomin har strulat så mycket!
Sandra

16 Therese:

skriven

Roligt att läsa 😊

Svar: :D
Sandra

17 Bambi:

skriven

Jag har faktiskt ingen aning om vart jag hade flyttat. Skulle vilja säga typ LA - men jag vet fan inte ^^

Svar: Jag har aldrig varit där men det verkar fett :P
Sandra

18 Sara Ekman:

skriven

Intressant att läsa!!! :) Jag älskar ju sol och värme, så hade gärna flyttat till Miami, Los Angeles eller Hawaii :) Har varit på alla tre ställena och är förälskad!

Svar: Jag vill så gärna åka till Hawaii någon gång :D
Sandra

19 myrtillus.blogg.se:

skriven

så bra med att lista såna här saker! :-) jag hade nog velat bo ett tag i australien, gärna kring Brisbane på östkusten (finns så mycket nicea städer där omkring dessutom)

Svar: Jag har aldrig varit i Australien men det verkar supertrevligt! Låter som en ypperlig idé :D
Sandra

20 Emma Broberg :

skriven

Så bra inlägg. Jag tror jag är för trygghetssökande för att våga flytta utomlands :(

Svar: Tack :D Det finns ju många bra anledningar för att stanna i Sverige också!
Sandra

21 Boel:

skriven

Himla kul att läsa :D
Jag skulle vilja flytta till London.
Pluggar du i London eller jobbar du? :)

Svar: Kul att du tyckte det :D London är en bra stad! Jag skriver!
Sandra

22 Tilda Barkselius:

skriven

Otroligt intressant att läsa om detta, vill flytta till London när jag blir stor så kul att få höra hur du känner!

Svar: Åh va kul att du gillade inlägget! Kul att du vill flytta hit! London är toppenstad, men bostadsmarknaden är bajs! Om du har frågor någon gång så är det bara att höra av dig!
Sandra

23 Frida - mamma & hälsa :

skriven

Intressant inlägg!
Jag hade nog velat flytta till en värmare land:)

24 Frida - mamma & hälsa :

skriven

Intressant inlägg!
Jag hade nog velat flytta till en värmare land:)

Svar: Åh det förstår jag verkligen!
Sandra

25 Yohanna af Skovde:

skriven

Jag älskar New York så hade jag vart singel hade jag definitivt övervägt det kraftigt. Men med kids så säger jag Norrland. Det är inte utomlands (jag vet) men mina kollegor envisas med att insinuera att det finns språkhjälp att få för en sån som mig så jag drar det kortet nu.

Svar: Jag har aldrig varit i New York men det verkar ju helt amazing! Norrland är mitt drömställe förutom att det blir så mörkt under vinterhalvåret! Vilken slags språkhjälp?
Sandra

26 Christine's Stories - Cape Town Edition:

skriven

Oj oj vad jag känner igen mig. Ta då London gånger fyra på allt detta så har du Afrika, haha! ;) Det där med wifi är helt otroligt här. Det är sååå dåligt och sååååå långsamt. Blir galen! Och jag håller med om att allt är relativt. En amerikansk bekant som bor i Sverige tycker att det är dålig service där, och ja ba "prova att bo i Frankrike ett tag".

Svar: Haha ja jag läste att du hade problem med wifi:t! Jag känner verkligen av hur bortskämda vi är (var) med snabbt internet i Sverige! Haha fransk service, jag kan tänka mig :P Tycker själv att det var helt ok när jag var där, och folk ba: "det är för att du inte förstår franska" hahaha
Sandra

27 MALIN:

skriven

Kul att läsa! Har själv aldrig bott utomlands :) Kram

Svar: :D
Sandra

28 N:

skriven

Jaa nackdelen är att man är långt ifrån alla! När jag reser lite för länge brukar jag sakna alla där hemma så mycket tillslut!

Svar: Ja det är synd att inte alla kan vara på samma plats!
Sandra

29 Josefin:

skriven

Håller med dig, och ett minus är även att det är tråkigt att komma längre ifrån familjen!

Svar: Ja verkligen!
Sandra

30 Nathalie Tegelstam:

skriven

Vilket jättebra inlägg, så kul att läsa!

Svar: Kul att du tyckte det :D
Sandra

31 Ellen Gräntz:

skriven

Jag ska plugga i Wien nästa terminen, känns som ett alldeles lagom äventyr att åka på när jag mår som jag gör. Det blir fem månader där med min bästa vän - troligen precis vad jag behöver. Tror det kommer bli grymt. Annars skulle jag vilja testa att bo i Barcelona, det verkar sjukt nice!

Svar: Det låter verkligen som en bra idé att du ska dit med din bästis! Och Wien är en av mina absoluta favoritstäder! Jag hade inte heller tackat nej till Barcelona :D
Sandra

Kommentera här: