DET HÄR MED ENGLAND

 
 Och så vaknar jag och läser att Trump har gått och blivit president.
 
 
 
 
 
Det var ju tråkigt (understatement of the year). 
 
När brexit hände så ökade hatbrotten drastiskt, folk ansåg sig ha rätten att tala om för andra människor att de inte längre fick stanna i England trots att Englands gränspolitik förblev oförändrad (och kommer att vara oförändrad i minst två år efter valet). Risken finns ju att situationen i USA resulterar i en liknande våldsupptrappning, att invandrare kommer att bli utsatta för eskalerade hatbrott från dag 1 av att Donald Trump blivit president (då både brexits och Trumps valkampanjer gått ut på att utlova ökad gränskontroll och då båda innehöll uttalad främlingsfientlighet).  
 
 
Men nu hade jag planerat ett annat inlägg, och det inlägget skulle handla om smågrejer som jag observerat/upptäckt om England.
 
Så nu tänkte jag skriva om det istället för att jag pallar inte tänka på tråkigheter (trumpigheter hahaha dålig ordvits) just nu. 
 
1. Ordet "cheers" kan betyda i stort sätt vad som helst. Vi upptäckte av en händelse att ordet cheers är det enda ordet en behöver kunna för att klara sig i England. Det här kanske ni redan visste men det gjorde inte jag. Cheers kan alltså betyda: Hej, tack, förlåt, skål och hejdå. Men att säga cheers i andra sammanhang funkar typ också? Det är ett mycket användbart ord hur som helst. 
 
2. Jag har fortfarande inte sett en enda jäst i någon matbutik. Jag vet inte om det existerar vanlig jäst (alltså inte torrjäst) här. 
 
3. De använder inte osthyvlar. <--- ???!??!?!??!?! Haha rolig grej som hände: Jag åkte förbi min gamla lägenhet i Lund för att hämta en osthyvel för att vi inte hittat någon att köpa här i England. Packade lakan, köksredskap, lådor och kyddor. Åkte bil till England. Upptäckte att jag glömt osthyveln (vilket var den enda anledningen till att jag åkte till lägenheten i Lund). Livets värsta FAIL. 
 
4. Folk tar med sig husdjur in i pubarna. Vilket såklart är jättejobbigt för allergiker men mycket mysigt annars. 
 
5. Om en behöver hjälp typ vid tunnelbanan och pratar med någon av de som jobbar där så är de alltid jättetrevliga. Jag ÄLSKAR att folk är så himla artiga här.
 
6. Det går att åka i kollektivtrafiken med sitt bankkort om bankkortet är contactless. Det behövs alltså inte något oystercard eller någon biljett, utan det räcker med att en "klickar" bankkortet direkt mot den gula cirkeln (och det är inte dyrare än att åka med oystercard).
 
7. Det finns maxgränser för hur mycket pengar som dras i kollektivtrafiken under en dag. Det ligger på 6.50 pund (tunnelbana) i zon 1 och 2, och cirka 4 pund (om en bara åker buss) i zon 1 och 2. Sen "cappar" de alltså och drar inget mer. Så i princip kan folk åka hur mycket som helst i zon 1 och 2 för högst 6.50 per dag. En bra grej att veta om ni ska hit på semester. 
 
8. Yorkshire pudding är typ smaklös ungspannkaka.
 
9. Kollektivtrafiken slutar fungera på natten. Nu har de iofs precis öppnat vissa tunnelbanelinjer under helgnätterna, men nattbussarna är INTE att lita på.
 
 
 
 
Slänger in den bild som ser mest "engelsk" ut av alla de jag tagit för att ni ska få feeling.
 
 
 
 
PUSS PÅ ER
 
 
 

Kommentarer:

1 Netti Starby:

skriven

Haha trumpigheter lät så himla bra och detta ord kommer jag ha i huvudet resten av dagen :-D Kramis

Svar: Haha va bra! :D
Sandra

2 Linnea Aurora:

skriven

omg att en kan betala med kort på bussen är det bästa jag hört!! när blev det en grej?? (Plus, ÄLSKAR yorkshire pudding pga har en förkärlek till smaklösa saker................)

Svar: Åh jag vet faktiskt inte! Jag tror att det har varit så ett tag nu! Hahaha då är det du och britterna ju! Är skottarna likadana?
Sandra

3 Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet :

skriven

Gillar inte alls känslan jag har över att han blev president! Känns som att ett presidentmord är nära (även om jag givetvis hoppas att den känslan är fel), ingen ska behöva dö eller bli mördad..

Svar: Usch nä det var mycket obehagligt! Jag tror att det inte kommer att hända, men jag är inte säker!
Sandra

4 Ida Lindborg ♡:

skriven

åh är så arg att Trump blev president, hur tänker folk ens??

Svar: Haha det verkar inte som att de tänker alls!
Sandra

5 emilie:

skriven

så himla upprörd över att trump blev president, varför vill folk göra illa sina medmänniskor på detta sätt? jag kan verkligen inte förstå hur vissa tänker. jag tycker så himla synd om de personer som INTE röstade för detta.

Svar: Nä det är läskigt och helt ofattbart! Jag med!
Sandra

6 MALIN:

skriven

SKÄMS över att Trump blev vald till president. Usch! Kram

Svar: Asså eller hur?!
Sandra

7 Gabriella :

skriven

Känner mig såå orolig över vad som kommer att hända när han är president!!

Svar: Jag med!
Sandra

8 Tilda Barkselius:

skriven

Himla härlig lista måste jag säga. Behövdes en dag som denna!!

Svar: Men åh va glad jag blir <3 Vilken skitdag det var asså!
Sandra

9 Christine's Stories:

skriven

Skrattade åt det där med osthyveln, haha! Så himla fail. Typiskt sådant som jag lätt hade kunnat göra :-P Och intressant det där med "cheers". Det är lite som "oh la la", eller "voilà" på franska. Kan betyda så mycket och användas vid så många olika tillfällen, men ändå betyda olika för att det sägs på olika vis.

Svar: Hahaha hur kunde det ens hända??!! Och VA? Hade ingen aning om att det gick att säga "oh la la" åt saker på franska? Trodde att det var lite snuskigt (vilket iofs säger mer om mig än om uttrycket haha).
Sandra

10 Julia Johansson:

skriven

Det med osthyveln är så konstigt haha!

Svar: Eller hur?!
Sandra

11 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Åh, älskar att läsa sånt här! Bor i Australien nu och i min värld har "Cheers" alltid betytt "Skål", men har fått inse att det går att använda i alla situationer här också, haha!

Svar: Åh va glad jag blir! Det visste jag inte! Kul att det är så där också :D
Sandra

12 Emma Broberg :

skriven

Så roliga punkter! Alltid roligt att lära sig om andra kulturer!

Svar: Kul att du tyckte det :D
Sandra

13 Anita:

skriven

Besviken på valet i USA....

Svar: Jag med!
Sandra

14 sandra:

skriven

kul att läsa :)

Svar: :D
Sandra

15 Amanda:

skriven

Att Trump blev president gör mig så ledsen och rädd..

Svar: Mig med! Vad är det för värld vi lever i?!
Sandra

16 ajlimullersandvik.blogg.se:

skriven

älskar detta inlägg! Englandsdelen alltså - lovely :D

Svar: Åh kul att du gillade det :D
Sandra

17 Kattis:

skriven

Mycket bra tips men jag förstår inte riktigt det där med att inte använda osthyvel!?!? Hur gör dom då eller säljs bara färdighyvlad ost i england?? Jag är förbluffad rent ut sagt! Toppbetyg dock för artigheten och användandet av bankkort och kostnadstaket i kollektivtrafiken!☺

Svar: Asså visst är det konstigt?! Det säljs mycket färdighyvlad ost men också "vanlig" ost som de skär med kniv! Åh artighet och kostnadstak = <3
Sandra

18 Moa:

skriven

ALLTSÅ JÄSTEN!!! Jag skulle baka kanelbullar till Kanelbullens Dag men hade ingen jäst och min svenska flatmate bara "jamen Sainsbury's har ju säkert det varför skulle de inte ha jäst det är ju helt galet" men det fanns fan ingenstans ???? samma med avsaknaden av osthyvlar ??? HUR LEVER DESSA MÄNNISKOR ????

Svar: Asså eller hur, visst är det skandal?!! Och att skära ost med kniv när det finns världens bästa uppfinning för detta????? Åh britter, so silly
Sandra

19 Sara Ekman:

skriven

Kul observationer! :D
och att Trump vann är ju helt ofattbart..... :(

Svar: :D Asså eller hur?!
Sandra

20 carolines:

skriven

Alltså punkt 1, hade ingen aning haha! Kul att veta!!

Svar: Kul att det var något nytt :D
Sandra

21 Amina:

skriven

Men wow vad bra med bankkortet! Tack för tips :) ... Förövrigt tror jag inte att osthyveln är stor någon annanstans ön i Norden. Fattar inte hur folk inte fattat dess storhet!

Svar: Glad jag blir! :D Haha bästa uppfinningen ever ju!!
Sandra

22 Amina:

skriven

Men wow vad bra med bankkortet! Tack för tips :) ... Förövrigt tror jag inte att osthyveln är stor någon annanstans ön i Norden. Fattar inte hur folk inte fattat dess storhet!

23 Sara, 31 år Stockholm [email protected]:

skriven

Hade ingen aning om det där med med bankkortet! Och massor av dom andra bra grejjerna :D Wow!

Svar: Åh kul att det var något nytt för dig :D
Sandra

24 Yohanna af Skovde:

skriven

Intressanta grejer! Hade ingen aning om det mesta. Och jag hade hoppats lite på att Yorkshirepudding skulle vara något utöver det vanliga men det verkar lite meh?

Svar: Åh va kul att det var nytt för dig! Haha jag tyckte att det var lite meh, men det är nog meningen att en ska doppa den i såsen och äta det typ som bröd till maten tror jag
Sandra

25 Bambi:

skriven

Jag vill verkligen besöka london inom kort. Vet inte riktigt vad som drar mig dit - men det är nästa resa jag gör i alla fall.

Svar: London är så himla nice!
Sandra

26 johanna:

skriven

haha, känner att jag älskar ordet "cheers" mer nu! Har aldrig varit i England, men vill gärna åka dit inom snar framtid!

Svar: Haha det är ett ypperligt ord! Gör det! :D
Sandra

27 Camilla Å:

skriven

Intressant det där med Cheers... aldrig reflekterat över det men nu när du säger det så! Och ang nummer 4! Gillar skarpt! Finns en pub här i Borås där en man alltid kommer in med sin cockerspaniel. Dricker en öl och en whiskey och sen går. Så fint att hunden får vara med <3

Svar: Åh va underbart med cockerspanieln! Sånt älskar jag!
Sandra

28 myrtillus.blogg.se:

skriven

vilka härliga "facts" om england - kul o läsa! älskar oxå att alla är så artiga och schyssta, men det där med jästen var himla skumt... måste ju finnas nånstans tänker man?

Svar: Va kul att du tyckte det :D Jag älskar artighet haha! Eller hur?!
Sandra

29 Linnea Aurora:

skriven

JA! Älskar't, hahah!

Kommentera här: