ÄVENTYR

 
 
 
Jag har alltid varit otålig. När jag var liten sa jag till mamma att det kändes som att jag satt i ett väntrum och hade gjort det hela mitt liv. När ska det börja hända saker? När ska livet börja? Brukade jag fråga, och mamma sa alltid att jag måste ha mer tålamod. Frustrerad gick jag runt i förorten, sprang runt till alla olika ställen, tog cykeln ibland och till slut fanns det inget mer att upptäcka där. Jag satte mig på tåget och åkte till andra delar av Sverige. Flörtade med okända människor för att de var okända och inte en del av det pyttelilla samhället där jag växte upp, där alla vet allt om alla
 
Snälla mamma låt mig åka och campa i Frankrike. Snälla mamma jag måste åka på festival. Det kändes som att vara i en ständig kamp med sig själv. Det kröp under skinnet på mig. Mera. Mera ställen, upplevelser, smaker, ljud, byggnader och natur. Mera människor. 
 
 
 
 
 
 
Jag bytte skola typ fem gånger. Jag var så trött på det gamla vanliga, ville ha något nytt hela tiden. Lovade mig själv att nästa gång så blir det bra. Nästa gång ska jag stanna kvar. 
 
 
 
 
 
Mamma och pappa flyttade hemifrån och lämnade mig (frivilligt) i mitt barndomshus. Där bodde jag i några månader tills jag gick ut med en kompis och sprang på mina gamla klasskompisar nere i centrum (kommer du ihåg det här Sandra? Minns du att vi var ihop? Visste du att Namn gjorde detta förra veckan? Visste du att hon är gravid?) och kände att "nu räcker det". Nu måste livet börja. Sa upp mig, packade en väska och satte mig på tåget tre dagar efteråt.
 
 
 
 
Jag måste bara åka. "Jag måste ta mig härifrån" sa jag till Niklas. Okej, sa han, "Okej. Men om ett halvår så kommer jag. Då flyttar vi ihop." 
 
 
 
 
 
Flyttade ner till Skåne och började plugga. Jag kände mig fri att få vara mig själv. 
 
 
 
 
Sen började rastlösheten igen. Det känns som att livet sker i en cirkulär rörelse. Och jag vill bara ha nytt hela tiden, börja om, uppleva nya ställen och göra mera saker. 
 
 
 
 
"Vi måste härifrån" sa jag till Niklas. Okej, sa han, "Okej. Vi börjar om någon annanstans." 
 
 
 
 
 
 
 
Och nu sitter jag här och det kryper under skinnet. Vill resa utomlands och se nya saker. Vill utmana mig själv, pröva på hur det är, hälsa på kompisar som befinner sig i andra delar av världen. Känna. Leva. 
 
 
Men det skulle också kunna vara vanlig PMS. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Evelina Östlund:

skriven

Känner igen rastlösheten och längtan efter äventyr,

Svar: Då är vi två om det!
Sandra

2 Sara Rödett:

skriven

Svar: Ja, Bo Kaspers Orkester är ljuvliga! De fantastiska live!

Svar: :D
Sandra

3 Josefine:

skriven

Ååh så avis jag blir :D

Svar: :D
Sandra

4 Emil:

skriven

Du sätter verkligen ord på känslor jag burit på länge. Då och då bubblar dem upp och intensifieras, men ofta kan jag hålla emot. Om det nu är så sunt att trycka ner sådana känslor.

Svar: Det beror kanske på varför en känner så? Om det är för att slippa problem så finns ju risken att problemen kommer finnas kvar på det nya stället. Ibland måste jag också trycka ner dem för att jag inte har möjlighet eller pengar för att åka/flytta. Men jag tror inte heller att jag är en särskilt sund människa, så vet ej.
Sandra

5 natalia:

skriven

Underbara bilder!

Svar: Tack!
Sandra

6 Natalie Honkonen:

skriven

Detta var väldigt intressant att läsa, kan verkligen känna igen mig!

Svar: Det är nog många som är rastlösa! Det finns ju så mycket att upptäcka!
Sandra

7 MALIN:

skriven

Jättehärliga bilder! Det ser helt underbart ut! Kram

Svar: :)
Sandra

8 Tilda Barkselius:

skriven

Känner igen mycket av det där, att alltid vilja se mer och nytt!

Svar: Det finns ju så mycket kvar att se!
Sandra

9 Kattis:

skriven

Kan till viss del verkligen relatera till denna rastlöshet...klarar inte heller av att vara på samma ställe i livet för länge. Byta bostad, ut och resa, byta jobb...allt med jämna mellanrum för annars blir jag deppig och frustrerad! Du har aldrig funderat på att dra ut på ett backpackeräventyr och ta lite småjobb på vägen för fickpengar?☺

Svar: Ja det är ju svårt att stå still för länge! Hade gärna gjort det men är rätt uppbunden av katt och man. :D
Sandra

10 CAMILLAESI:

skriven

jag önskar faktiskt att jag var mer som dig som ville testa nya saker hela tiden. Man lever verkligen life då känner jag.

Fina bilder också förresten :)

Svar: Ja fast mest sitter jag ju bara hemma och läser/tittar på film haha! Tack så mycket!
Sandra

11 linah:

skriven

fint!!

Svar: :)
Sandra

12 Johanna Utterberg:

skriven

Känner igen mig så mycket i det du skriver! Men tycker det är charmigt att vara lite rastlös och ha äventyrslust, det är modigt när man väl vågar börja om och testa nya saker! :)

Svar: Kul att du kunde känna igen detta! Jag håller med om att det nog är bra att vara lite rastlös!
Sandra

13 Yohanna af Skovde:

skriven

Mycket kan relateras till PMS. Amazing bild den första, gillade den verkligen!

Svar: Haha verkligen!! Det är en av mina favoritbilder på mig!
Sandra

14 Amanda Forsman:

skriven

Åh, tålamod är inte alltid det lättaste!

Svar: Haha nä håller med!
Sandra

15 Gabriella :

skriven

Vill också på äventyr, resa och upptäcka nytt!!

Svar: Är så sugen på att sticka till Berlin just nu!
Sandra

16 Amanda:

skriven

Åh jag vill också testa nya saker hela tiden, men min rädsla/blyghet/osäkerhet sätter stopp för det :(

Svar: Va jobbigt för dig! Jag är också rätt osäker men brukar kunna utmana mig själv med små resor/grejer ibland. Det kanske blir lättare om några år?
Sandra

17 Kashayas:

skriven

Man måste passa på och leva :-)

Svar: Håller med!
Sandra

18 Sara Ekman:

skriven

Resa, uppleva, äventyr! Det är liiiiivet :D

Svar: Håller med!
Sandra

19 Christine's Stories:

skriven

Alltså jag är PRECIS likadan. Otålig, rastlös och med ständig längtan efter att "resa bort". Fast det är klart. Vissa dagar på månaden är det bara PMS, haha. Nu är jag däremot i funderingarna att bege mig iväg på en längre resa/flytta utomlands igen. Jag känner att Sverige inte passar mig just nu.

Svar: Men åh kan det vara för att det håller på att bli höst? Eller det kanske inte är så i Skåne än iofs? Vart vill du åka/flytta?
Sandra

20 Sofia:

skriven

Hahaha tycker du är så himla underbar! Känner igen mig så fast på ett annat sätt. Jag kan inte varva ner, men ja vill saker med huset och livet på plats. Men ja vet precis hur du menar med att komma från ett litet ställe, samma sak här. Blir så trött på vissa folk ibland!

Ja hösten måste man gilla med, den kommer ju varje år :D

Svar: Men åh va snällt sagt! Små ställen känns ju som skvallerhål ibland?!
Sandra

21 ajlimullersandvik.blogg.se:

skriven

Wosh, vilken resa du gjort från plats till plats. Jag är också en rastlös själ, men inte vad gäller var jag bor eller befinner mig utan vad gäller annat - inom hemmet. Möblera om till exempel, det gör jag alltid. Jag kan också gå runt i cirklar och hade jag varit en hund så hade jag definitivt jagat min svans.

Haha, jag använder dessutom ordet ÄLSKA för att djävlas lite extra ;P

Svar: Att möblera om kan ju vara jätteroligt!! Haha det är så himla knas när hundar gör så! Bodil tar fast sin svans ibland, men det ser mest ut som att hon ba: sluta rör på dig!
Sandra

22 Frida:

skriven

Så roligt att få läsa och vilka härliga bilder :)

Svar: Tack :D
Sandra

23 Lovisa:

skriven

Jag kan SÅ relatera till det här tyvärr! Har bara varit i Sverige i ett år nu, men är sjukt sugen på att dra vidare. Jag tror att har man väl börjat leva ett "vagabondliv" (<- lol på den) så är det svårt att sluta...

Svar: Håller helt med!! Det där med att resa blir ju ett beroende!!
Sandra

24 Dixi Wonderland :

skriven

Härlig berättelse :D

Svar: :D
Sandra

25 Prietha:

skriven

Åh så kul att läsa! Har perioder där jag är sådär, vill bara ha nytt hela tiden!

Svar: Det är så typiskt att det blir så ibland!
Sandra

26 Släpp taget. följ flödet:

skriven

Oj vad du har fått uppleva!! Kul att läsa :D

Svar: :D
Sandra

27 BLONDINA:

skriven

grym tavla och grym blogg :) woooow va mycket du fått va me om och fått uppleva, you go :) :D <3

Svar: Åh det var en graffitivägg i Prag! Tack så mycket :D
Sandra

28 Pauline Hurtig:

skriven

vilket fint inlägg!

Svar: Tack :D
Sandra

29 Julia Persson:

skriven

Men gud va härliga bilder!

Svar: Tack :D
Sandra

30 LIL' BABUSTYLE - Chronic pain warrior:

skriven

Inspirerande text! Precis så känner jag just nu. Jag vill bara bort härifrån. Till något nytt. Nya människor, nya platser, nya dofter, ny mat, ny kultur, ny vy. Allt.

Svar: Tack! Jag med!!
Sandra

31 Celine:

skriven

Haha jag kan relatera till den känslan faktiskt! Vill alltid ut och resa och vill typ flytta till 1000 olika ställen på samma gång. Jag flyttade till Luleå för två år sedan men nu är jag less på den här staden också haha!

Svar: Hade varit så skönt om det gick att jobba med något som gör att en kunde flytta ofta och tjäna bra med pengar ju!
Sandra

32 Anna María:

skriven

Jag som är en trygghetsjunkie och är rädd för förändringar som typ byta skola, byta jobb, flytta till okända platser vill att jag skulle våga lite mer som du. För jag har också en liten drivkraft att göra det, men det krävs så mycket mer för att jag verkligen ska våga ta steget.

Svar: Det bästa hade kanske varit att vara en blandning mellan dig och mig?
Sandra

33 Linnea Aurora:

skriven

Åh, kan relatera så mycket till detta- kvävs av känslan att vara "fast" på en plats!? Samtidigt som jag på många sätt hatar förändring- vet inte hur det går ihop men det GÖR det, haha!

Svar: Åh beror kanske på vad det är som förändras? Men hallå: pluggar du i England nu????
Sandra

34 Frida:

skriven

Visst är hon söt! :D Bra text! haha jag känner igen mig i det där. Jag har jättesvårt att sitta still och känner mig typ rastlös jämt.. vill också ut och upptäcka mer av världen!

Svar: Det finns ju så mycket att se!!
Sandra

35 Josefine:

skriven

Gud så härligt!!

Svar: :)
Sandra

36 Linnea Aurora:

skriven

Sv. Ja exakt!! I Edinburgh!!!

Svar: MEN AMAZEBALLS! Skottland verkar ju vara så himla bra och fint!!!??
Sandra

37 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Vad mycket härliga bilder, ser ut som många spännande platser!

Svar: Tack :D
Sandra

38 Johanna:

skriven

fint skrivet! kan känna igen mig i dina ord.

Svar: Men tack så mycket!
Sandra

Kommentera här: