ETT LITET MONSTER

 
 
Jag tror att året var 2013 (har aldrig varit särskilt bra på att komma ihåg datum, lärde mig inte ens min egen födelsedag förrän jag var 12 år) och jag höll på att skriva min kandidatuppsats och var ensam hemma i lägenheten i Lund dag ut och dag in. Niklas växte upp med katter (Lisa och Strumpan) och vi hade alltid pratat om att vi ville skaffa katt någon gång. Jag gillar ju djur i allmänhet och katter i synnerhet. Det är något med deras självständighet, deras intelligens och deras bitchiga attityd som gör att katter har en speciell plats i mitt hjärta. 
 
Det fanns ett katthem i Lund som också hade en hemsida. Där var jag inne några gånger i veckan. Niklas tyckte inte att det var läge att adoptera riktigt än, han är en sån person som gillar att planera och vill veta exakt allt om någonting innan han agerar. Jag är tvärtom. Handlingskraftig, spontan, dumdristig. Vi låg uppe på nätterna och diskuterade kattnamn; "Vilhelmina" och "Bodil" var våra favoriter. En dag när jag okynnes-bläddrade bland alla katter inne på hemsidan såg jag henne inne på "katter med speciella behov"-fliken.
 
 
Bodil, 5 månader. Ska inte vara utomhus och ska inte bo med andra katter. 
 
 
 
 
 
Jag blev genast kär. Hon hade exakt samma färg och mönster som min gamla kanin som dog när jag var tonåring och som jag fortfarande drömde om ibland. Likheten mellan Bodil och Knorre Elvis Grahl var slående. Jag tror att det var därför det blev en besatthet redan från början. 
 
 
 
 
 
 
Niklas kom hem och jag visade de suddiga mobilbilderna. "Där är hon" sa jag, "vår katt". Niklas tyckte att hon såg ut som hans barndomskatt Strumpan, och han gick med på att besöka henne (utan att jag behövde tjata. Okej, utan att jag behövde tjata särskilt länge). Jag visste redan då att det var beslutat. Niklas är en blödig person, han kommer att se henne och sen är det kört, tänkte jag.
 
 
 
 
Hon hade hittats utomhus alldeles för ung, övergiven på grund av en skadad mun/haka och halvt utsvulten. "Det finns en risk att hon aldrig kommer att vara tillgiven, vill ni ha en katt som ni kan bära runt på så får ni leta någon annanstans" så jour-kattmamman. Men vi var redan kära i det lilla monstret som var jätteskygg och som inte kunde stänga munnen ordentligt. 
 
 
 
 
 
Vi adopterade henne och skulle få hem henne under en 6 månaders lång prövoperiod (för att katthemmet ville vara säkra på att det skulle bli rätt, så var det med alla katter). Jag var livrädd för att hon inte skulle trivas hos oss.
 
 
 
 
 
Hon försökte gömma sig i början, fräste åt oss varje gång vi kom nära. Men hon har aldrig varit aggressiv. Så jag pratade med henne, tvingade henne att vara med oss ibland, matade henne från min hand och det tog inte lång tid förrän hon försiktigt la sig i fotändan på sängen när vi låg och sov. 
 
 
 
 
 
Munnen läkte (förutom att hon inte har någon hårväxt där), pälsen tjocknade och hon gick upp i vikt. Sakta men säkert började hon tillåta oss att klappa henne. Någon månad senare började hon sova på min bröstkorg. Några månader senare kröp hon upp i mitt knä när jag satt i soffan. Sen till slut började hon mjaua till oss. Nu bär jag runt på henne hur enkelt som helst, men hon är fortfarande en megafegis som absolut inte vill vara utomhus. Någon dag ska vi lyckas med det också.
 
 
 
 
Min älskade Bodil, som är helt perfekt och det vackraste monstret i världen. Hon gör mitt liv. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia Persson:

skriven

Fina bilder!

Svar: Tack! :D
Sandra

2 Frida:

skriven

Men åh vilken underbar historia, helt underbart av er att ta er an den lilla sötnosen. Tänk om fler människor var som er. Så underbart söt katt och vilken tur att hon fick komma till just er :)
Är också en kattmänniska, vi har ju 3 katter men som dig älskar jag alla djur :)

Svar: Det är helt klart vi som är tacksamma haha! Det är tur att hon trivs med oss!! Härligt med så många katter ju! Vi tänkte kanske skaffa en till sen när Bodil är lite äldre och vi bor större!
Sandra

3 ajlimullersandvik.blogg.se:

skriven

Vilken superhärlig historia! Jag är som Niklas. Planer, kontroll, struktur. Jag skulle gärna vara spontan, men det går inte med mig.

Är dödsallergisk mot pälsdjur och har bara klarat av fåglar av de normala hemmadjuren. Och Erik har lite svårt för fåglar, fast jag brukar tvinga honom att vara med dem ändå.

Jag såg just din kommentar om min lista också... TACK. Tack för dina fantastiska ord. De grep mig i hjärteroten ska du veta <33

Svar: Hade ju varit bäst om en var en blandning mellan mig och Niklas men det verkar som att det ofta blir det ena eller det andra? Jobbigt att vara allergisk! Men fåglar är ju jättehäftiga djur! Men åh va bra att du blev glad!! <3<3
Sandra

4 CAMILLAESI:

skriven

men så söt 😍

Svar: Det tycker jag också haha :D
Sandra

5 Prietha:

skriven

Åh så fin historia!

Svar: <3 :D
Sandra

6 Pauline Hurtig:

skriven

så fina! katter är verkligen härliga!

Svar: Ja! Älskar katter!
Sandra

7 jos:

skriven

Söt!

Svar: :D
Sandra

8 Zyllah:

skriven

Det där var, by far, det gulligaste jag läst på länge. Och det är inte bara för att jag är lite extra blödig för tillfället. :) Vi har en katt och han är väldigt självständig. Vi får aldrig komma till honom och klappa utom han ska alltid komma till oss när det passar, katter är för underbara. <3

Svar: Men åh va glad jag blir!! Älskar katter!! <3
Sandra

9 Tilda Barkselius:

skriven

Åh vilken gullig historia och så fina bilder!

Svar: Va glad jag blir :D
Sandra

10 Gabriella :

skriven

Såå underbart inlägg, såå fin!!

Svar: Men va glad jag blir!! :D
Sandra

11 Linnea Aurora:

skriven

ÅH! <3<3<3

Svar: "There is no greater love than the love between a cat and her miserable old lady" - önsketänkande
Sandra

12 Lina:

skriven

En sån gulle!

Svar: :D
Sandra

13 soclosedecember.nu:

skriven

Så fin hon är! www.kashayas.se

Svar: :D
Sandra

14 Kashaya:

skriven

Så fin hon är

15 Kashaya:

skriven

Så fin hon är

Svar: :D
Sandra

16 jonna:

skriven

Bodil, vilket gulligt namn på en katt ;)

Svar: Det tycker jag med haha!
Sandra

17 Jeanette:

skriven

Men åh så fin! :)

Svar: :D
Sandra

18 Amanda Forsman:

skriven

Åh vilka söta bilder!

Svar: :D
Sandra

19 natalia:

skriven

Så fina bilder!

Svar: :D
Sandra

20 Bambi:

skriven

Men åh vilken fin historia <3 så jäkla tråkigt att man måste vara allergisk mot katter. :/

Svar: Jag tycker synd om dig! Men tänk va mycket du kan resa och sånt utan att behöva oroa dig för kattpassning!
Sandra

21 Amanda:

skriven

Så fin historia!! Åh så gulligt. Katter är bara för goa :')

Svar: Men va glad jag blir!! Älskar katter!!
Sandra

22 Amanda:

skriven

Åh vilken fin historia! Bodil är jättefin :) jag älskar också katter och får hem en liten kattunge till mig om två veckor. Längtar!

Svar: Åh va kul att du ska få hem en katt!! Jag tycker också att Bodil är jättefin haha (en aning partisk)!
Sandra

23 Netti Starby:

skriven

Men åh vilken fin berättelse och vad underbart att hon mår så bra hos er. Söt är hon också! Kram

Svar: Vi är så tacksamma för att hon trivs hos oss! :D
Sandra

24 Dixi Wonderland:

skriven

Vilken sötnos :D

Svar: :D
Sandra

25 Terese:

skriven

Men oj vilken vacker kise!

sv: Ja det var supergott! Ellerhur, fika är bäst!
kram

Svar: :D
Sandra

26 Anita:

skriven

men så fin!! :D

Svar: :D
Sandra

27 Caroline:

skriven

Åh katter är bäst! Har själv två stycken varav en är min och den andra min sambos (ja nu bor vi ju ihop så båda är ju bådas, men du fattar...) Haft min grabb i 12 år nu <3

Svar: Åh 12 år! SÅ fint!!
Sandra

28 linah:

skriven

söt!! <3

Svar: :D
Sandra

29 Kaffehörnan:

skriven

Wow vilken berättelse detta är, man blir helt tagen
Så söt och lycka till

Svar: Haha tack så mycket!! :D
Sandra

30 desslivet.blogg.se:

skriven

Mysigt med en "räddekatt". Räddad från ett miserabelt liv, och som visade sig bara behöva lite tid och kärlek. Vi har också en räddekatt, som skulle "göras av med", även om det inte var via organisation. Det blev väldigt spontant, över en helg hade vi blivit med katt. Men jag är väl som du, kommer möjligheten måste man fånga den! De lilla liven ger en så mycket tillbaka! Vår lilla Elsa tog också tid, men nu sover hon också gärna på mitt bröst, eller bredvid huvudkudden. Och det är värt några tuggade skosnören när hon kommer och lägger sig hos en och börjar spinna <3

Svar: Ja! Jag är så himla tacksam för att hon trivs hos oss! Elsa låter ju världsfin!!
Sandra

31 Sara Ekman:

skriven

Men åh vad fint!! <3

Svar: :D
Sandra

32 sandra.:

skriven

så himla fint !!
och så fin hon är!!

Svar: :D
Sandra

33 Martina:

skriven

Vilken härlig historia! Och så himla fin hon är!!

Svar: Älskar henne ohälsosamt mycket haha!
Sandra

34 FrökenTV, bloggen om tv och film:

skriven

såå sjukt söt.. Vill också ha katt, min gull dog ju 2014 ;/

Svar: Åh nej!! Beklagar sorgen!! :(
Sandra

35 Johan:

skriven

Cool katt.

Svar: :D
Sandra

36 Sara, 31 år Stockholm [email protected]:

skriven

Underbart! <3 Blir alldeles rörd.

Svar: Jag kände att det var dags att presentera henne! :D
Sandra

Kommentera här: