NÄRINGSLÄRA

 
 
 
WOOT? Tänker ni såklart och jag kan inget annat än att hålla med om att det är en okaraktäristiskt nyttig rubrik. Vad håller du på med Sandra? Är du på väg att bli galen? Ja, jo kanske det, men jag såg en jättebra dokumentär om näringslära och kände att jag var tvungen att dela med mig av mina nyfunna upptäcker. PGA DE ÄR SHOCKERANDE (OBS SANT). Disclaimern i detta är att jag absolut inte är någon expert eller något. Det var dock en väldigt vetenskaplig dokumentär = jag litar mer på den än på t.ex. hälsotrender. Ni får ju såklart tycka vad ni vill om detta. 
 
 
1. KAFFE ÄR INTE UTTORKANDE 
 
Va? Jag har gått runt och spridit denna myt under hela mitt liv. Sagt till alla: vi får inte glömma att dricka vatten nu så att vi inte blir uttorkade. Ren och skär lögn är vad det är. Jag har typ lite dåligt samvete för att jag bara antagit att detta stämde utan att kolla upp det själv. Sånt är livet hörrni, vi alla går runt och sprider osanningar så som bin pollinerar blommor, fast istället för att försköna vår värld så förpestar vi den (obs skämt).
 
 
2. MJÖLK ÄR BÄTTRE PÅ ATT ÅTERFUKTA DIN KROPP ÄN VATTEN
 
VA!? Jag har alltid dyrkat vatten och druckit hinkvis med vatten för att jag trodde att det var det nyttigaste i världen. Tydligen inte heller sant. Proteinerna i mjölken gör att fukten kommer ut i blodet på ett bättre sätt än om du dricker vatten. Om du vill få vattnet att tas upp på bästa sätt i din kropp ska du tydligen ha i både lite salt och lite socker????? Mjölk är dessutom det överlägsna sättet att få i sig B12 (som gör att du kan förhindra DEMENS) och ett annat ämne som är superviktigt som jag inte minns vad det heter. Mvh Näringsexperten lol. Plus att mandelmjölk eller sojamjölk är på inget sätt likvärdiga i näringsvärde som vanlig mjölk. Jag tror att jag gått på myten om att mjölk är typ onyttigt. Iaf lite. Brukar undvika att dricka laktosfrimjölk (är laktosintolerant) och sånt även fast jag kan det. Vill använda havregrädde och sånt pga det är ju bra med veganism men vill ju inte heller få demens. 
 
 
3. MULTIVITAMINER ÄR ODUGLIGA OCH ÖKAR RISKEN FÖR CANCER
 
?????????????????????????? Obsa i tablettform alltså. Tydligen tas dessa vitaminer inte upp av din kropp och kan dessutom öka risken för vissa sorters cancer. Dock så är det MASSOR av olika livsmedel och sånt som kan öka risken för cancer så inte helt farligt eller så ändå.
 
 
4. KOKA INTE BROCCOLI 
 
Att koka broccoli tar bort c-vitaminerna i grönsaken. Bättre är att ånga (bästa sättet), tillaga i micron (!) eller att steka (som 'trots' fettet ändå är bättre än att koka). Detta är tydligen fallet även för andra grönsaker. 
 
 
5. QUINOA, GOJIBÄR, KOKOSFETT OCH CHIAFRÖN ÄR MYCKET DYRARE MEN INTE PÅ NÅGOT SÄTT NYTTIGARE ÄN DE BILLIGARE MOTSVARIGHETERNA
 
Quinoa är inte nyttigare än matvete, chiafrön är inte nyttigare än linfrön, gojibär är inte nyttigare än jordgubbar och kokosfett är inte nyttigare än rapsolja. SJUKT. Anledningen till varför vi tror att det är så stavas marknadsföring. Och det är ju nyttigt, men inte nyttigare än andra billigare produkter. Dessutom är det tydligen sex gånger så dyrt. 
 
 
6. DETOX-DIETER ELLER DETOX-TEER PÅVERKAR INTE DIN HÄLSA POSITIVT
 
Tvärtom så får du i dig för lite näring - vilket leder till orkeslöshet, huvudvärk och humörsvängningar. Din kropp mår tydligen mycket bättre på en balanserad och mångsidig kost (även om denna balanserade kost innehåller alkohol och kaffe är det ändå mer hälsosamt än att detoxa). 
 
 
7. EN 'HÄLSOSMOOTHIE' ÄR INTE NYTTIG
 
Den är inte heller farlig men alla påstådda antioxidanter som den tillför stannar inte i din kropp. Kroppen går in i kamp med dessa då de inte uppfattas som naturliga i en sån stor mångd, vilket leder till att kroppen tar bort dem så att du slutar med mindre antioxidanter än vad du hade innan din smoothie. 
 
 
 
 
Det bästa sättet att leva hälsosamt på är tydligen en balanserad kost (frukt, grönsaker, fisk, kött, ägg, pasta, ris, potatis, bröd, frön/nötter, och sånt). Inte helt otippat alltså. Sen äter jag ju inte kött men i lagom mängd är det ju inte onyttigt heller. 
 
 
Dokumentären heter "The truth about... Healthy Eating" om ni vill kolla upp! 
 
 
 
 
 
 
 
Men det bästa för själen är ju tantfika såklart! Nu ska jag gå och handla inför helgens besök (min brur). Tänkte laga hamburgare med röbetsbiffar och sötpotatis-pommes. Med mycket fett och sånt. Och bärz. Haha kände att jag behövde lägga till detta så att ni vet att jag inte är polyjuiced (vilket ju är ett ständigt hot, CONSTANT VIGILANCE hörrni). 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: