UNDER THE SEA

 
 
 
Djuphavsdjur. Finns det något som är så omåttligt spännande? Nu låter jag som en tönt igen (för att jag är en tönt), men asså bara tanken på att det finns så mycket av vår planet som vi aldrig sett är ju helt svindlande. Jag sitter ofta och kollar efter klipp på gigantiska hajar eller bläckfiskar, konstiga fiskar eller historiska lämningar, ruiner och sjunkna skepp. Jag ÄLSKAR att det finns så mycket om vår värld som vi inte vet någonting om. Jag är också lite rädd för vatten och tycker bland annat att det är jobbigt att bada i vatten som inte är transparent för att det känns som att jag kan simma runt brevid typ värsta gäddan utan att veta om det??! Så varning om ni är som jag och lätt blir rädda för saker för nu blir det obehagligt. 
 
 
 
Just nu tycker jag att det är extra spännade med:
 
1. THE GOBLIN SHARK, en djuphavshaj som vi (tack och lov) aldrig skulle kunna råka på. Det bästa med denna är den utskjutande käken. 
 
 
 
 
 
 
2. THE COLOSSAL SQUID, den största bläckfisken som någonsin skådats. En art som också bara lever på enorma djup och som vi vet finns men har ingen aning om hur stora de egentligen kan bli. En annan häftig sak med bläckfiskar är att deras ögon är jättelika våra ögon i hur de ser ut men också i hur de fungerar. Så sjukt. 
 
 
 
 
3. TRE SJUNKNA EGYPTISKA STÄDER. Jag ska gå och kolla på utställningen om dessa på British Museum om någon vecka. Men så coolt att de hittar sånt här då och då? Hur mycket mer kommer vi att hitta på havets botten inom min livstid? Jag hoppas på Atlantis men jag vet ju att denna stad antagligen aldrig existerat (ATTANS). 

 
 
 
 
 
 
 
 
Bubblare: Sheepshead fish (en fisk vars tänder ser ut som människotänder!!!!!!!????? Google it I dare you)
 
 
 
Permalink
Kategori: Allmänt Taggar: colossal squid, fisk med människotänder, goblin shark, sjunkna städer, under the sea;
Kommentarer (3)

Kommentarer:

1 Lovisa:

skriven

Alltså helvete. Har typ vattenfobi, och det blev inte bättre av detta! ;)

Svar: Haha gud jag vet!! Men ändå så sjukt spännande! Varför utsätter vi oss för sånt här? Eller snarare varför utsätter jag dig för sånt här? :P
Sandra

2 Pia:

skriven

Coolt!! :) Måste nog googla den där människotandsfisken! :D

Svar: Åh gör det! Så himla konstig fisk!
Sandra

3 Linnéa Elisabeth:

skriven

Så himla ballt!!! Tycker att ca allt under vatten är sjukt fascinerande. Måste verkligen ta dykcert också pga älskar att dyka. Jättebläckfisken var helt sick!!

Svar: ÅH jag vet det är så himla spännande!! All kudos till dig om du vågar ta dykcert ju för det vågar inte jag haha!
Sandra

Kommentera här: