HEMMASPA TRALALAAA

 
 
Jag är ju rätt besatt av mitt utseende. Både på grund av psykisk ohälsa men även för att samhället stoppar sina sjuka ideal i min och er hals varje dag. Dessa två hör ju dessutom samman. Men utan att spela the blaming game här så ska vi gå direkt in på skönhetstips för den panka (som mig) och den snåle (som mig). Om du vill ha bättre samt dyrare tips så rekommenderas Dr Cakeman (kakan på elle). 
 
Pga min ihållande acne så är jag numera rätt påläst inom ämnet som skulle kunna kategoriseras som "skönhet", trots bristande bevis. Jag har även provat otaliga hemmakurer och snordyra krämer och kan säga att för acnen så kommer båda sorter kunna hjälpa lite, men tyvärr inget hjälpa mycket. För vad din sjuksyrra på skolan än sagt (min drog lögnen om att acne kunde botas med tvål och vatten vilket såklart sprider myten om att acne är en produkt av bristande hygien FY SKÄMS PÅ HENNE, SHIT VI VAR FORTFARANDE UNGA OCH LÄTTPÅVERKADE) så går svår acne inte att bota genom någon form av yttre receptfri mirakelkur. Oftast så beror acne av 1, hormoner 2, stress 3, genetisk anlag eller 4, en kombination av alla dessa punkter. Människor med acne är inte ohygieniska (oftas tvärtom - de har otroligt avancerade rengörningsritualer), och det kan inte botas genom att "äta hälsosamt" eller med tea tree oil. Vad går då att göra? Ganska lite om personen i fråga inte vill/kan äta p-piller (för dem med hormonell acne som jag), eller äta roaccutan som har massiva biverkningar men oftast ganska effektiva resultat. Andra receptbelagda krämer kan ibland hjälpa, dessa är oftast otroligt starka och kan orsaka problem för dem som har känslig hy och lätt får eksem (som jag).
 
Här är mina bästa tips för personer med acne:
 
1. Torka inte ut din hud
 
När jag var yngre så trodde jag att min feta hy gjorde att jag fick finnar. Plus att sjuksystern sa att acne berodde på att jag var smutsig, vilket ledde till närmast maniska duschar varje dag, och frenetisk uttorkande av min hud med jättestarka krämer och alkoholbaserade ansiktstvättsmedel. Idag vet jag att detta får motsatt effekt, ju mer du torkar ut din hy dessto mer fett producerar den för att försöka balancera. Dessutom kan detta leda till hudfläckar, pigmentförändringar, förstorade porer och eksem. Det är inte farligt att vara glansig, det är inte heller detta som leder till acne. För att få en bra balans kan det till och med vara bra att använda en fuktåtergivande kräm, men oftast är det bra att undvika krämer med olja eller solskyddskrämer med olja och bara köra fuktkrämer specifikt för dem med acne, och solskyddskrämer utan olja. Det kan också vara kontraproduktivt att duscha mycket då detta torkar ut din hud = din hud producerar mer fett. Summering: torka inte ut din hud genom att duscha för mycket, tvätta ansiktet morgon och kväll (ABSOLUT INTE MED ALKOHOLBASERAD ANSIKTSTVÄTT) och använd fuktkräm. 
 
2. Olika kurer fungerar olika bra på olika människor
 
Yep detta är den fruktansvärda sanningen. Det spelar kanske ingen roll att tandkräm på finnarna "botade Saras acne" för det finns en risk att det inte kommer att göra någon skillnad för dig. Jag som provat nästan allt kan gå i god för att inget någonsin botat min, det närmaste jag kommit var när jag käkade p-piller. Men grejer som hjälper min acne litegrann är: att använda smink specifikt för acnehy (speciellt foundation eller puder), eller mineralsmink. Att använda zinkpasta på acneärr eller sårskorpor. Att dricka mycket vatten för att undvika uttrokning vilket också påverkar din hud. Att ha en stark kräm som bara ska användas just på finnarna (typ 10 % basiron) och en fuktgivande kräm specifikt för fet/oljig hy. Att ofta byta örngott eller att lägga en ren handduk på kudden (detta funkar dock asdåligt men jag inbillar mig att det hjälper). Att åka på semester någonstans där klimatet är fuktigt och soligt och att bada i saltvatten (DETTA SISTA GJORDE ATT MIN ACNE FÖRSVANN NÄSTAN HELT BTW). Att käka zinktabletter kan hjälpa vissa. 
 
3. Exempel på hemmakurer för din hy
 
Ibland kan jag må bättre av att känna mig lite ompysslad. Det behöver inte vara något mer avancerat än så. Placeboeffekt är också en effekt. Med det sagt så vill jag upprepa att detta inte kommer att bota din acne. Eller om den gör det så är det ju suveränt, men lite otippat. Personer med mindre acne kanske kan botas av detta eller något annat, men personer med mer acne behöver antagligen något receptbelagt (kräm eller piller) eller att flytta någonstans där klimatet är helt annorlunda. De hemmakurer jag använder mig av är följande: blanda ett mos av honung och grovsalt/krossat salt (helst produkter av bra kvalité). Låt denna smörja sitta ett tag innan du tar bort det med hjälp av av ljummet vatten och en ren handduk. Honung har anti-inflammatoriska egenskaper (vilket kan hjälpa finnarna litegrann men för mig är största grejen att huden blir mindre röd) och saltet sägs ha anti-inflammatoriska egenskaper men det primära användningsområdet är att saltkorna har en exfolierande effekt - de hjälper dig att ta bort död hud. Ångbad (att stoppa ansiktet under en handduk ovanför en skål/bunke med supervarmt vatten) kan också vara bra att göra på kvällen ibland för att öppna porerna innan du kör kvällsrengörningen. 
 
4. Lyssna inte på folk som tror sig veta bättre än du själv men lyssna på läkare 
 
Tips är ju alltid trevligt, och ibland kan det vara förlösande att prata om acne med personer som har liknande problem som du själv, men strunta i folk som prompt ska komma med pekpinnen och berätta för dig att du har acne för att du äter ost eller för att du sminkar dig. De vet ingenting om din acne, och du vet ju antagligen mest själv om din egen acne. Att mat (som t.ex. mjölkprodukter eller fet mat) skulle ligga till grund för din acne är högst otroligt, och dessutom helt utan medicinska belägg. Sen är det klart att om din kropp mår bra så mår huden bättre - vilket kan leda till att en varierad och hälsosam kost kan förbättra din hy - men detta är ingen mirakelkur eller anledning till varför din hud är som den är. Dock så bör det tilläggas att det finns personer som känner att de har blivit av med acnen genom att förändra sin kost, men detta är väll personligt? Jag undviker snabbmat, choklad och chips/snacks men har massor av acne ändå. Jag har provat glutenfritt (i några månader) och mjölkfritt men min acne var lika illa som den alltid är. Men min sanning är ju inte din. Och din sanning behöver inte vara min. Prova själv vad som känns bra men skit i folk som ska shamea dig eller din livsstil. 
 
5. Acceptera din acne 
 
Du är inte ensam. Jättemånga andra människor har acne, och de lever livet ändå. Vissa personer kanske inte blir av med den, och det är okej ändå. Många blir inte av med acnen genom att bli äldre. Du är inte din acne. Din personlighet är inte acne. De allra flesta bryr sig inte om du har acne. Många ser inte eller tänker inte på att du har acne. Din acne gör dig inte oattraktiv. Detta är en punkt som jag har jättesvårt för att implementera i mitt eget liv, men någon dag är jag kanske där.
 
 
Hårkurer 
 
1. Olivolja 
 
Olivolja i hårtopparna är det bästa för mitt hår. Ta bara pyttelite så slipper du frissigt/flygigt hår. Bra för mina lockar, så länge jag inte tar för mycket för då blir det för tungt för lockarna att bära.
 
2. Bärs 
 
Asså håret är typ aldrig så mjuk som när jag tvättar det med öl?
 
3. Tvätta inte för ofta 
 
För då blir det samma som med huden, håret börjar producera extra mycket olja för att balansera upp uttorkningen. 
 
4. Använd inte bakpulver 
 
Det gjorde/gör jag ibland för bakulver är ett sjukt effektivt torrschampo. Men ack så slitsamt för ditt hår! 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu fick jag migrän så bye bye for now 
 
 
 
 
 
Bubblare: 1. använd lite bikarbonat i badet för mjuk hud 2. använd bikarbonat eller bakpulver eller salt för att bleka tänder (OBS gör inte detta ofta eller mycket då det kan skada emaljen).
 
 
 

Kommentera här: