STÄLLEN I LONDON JAG INTE TRODDE FANNS

 
 
 
Nämen hallå där (tänk er att jag vänder snurrfotöljen mot er och att Bodil klappas sakta i mitt knä)!
 
När vi flyttade hit så var tillvaron konstant kaosartad. Niklas jobbade ju heltid, jag sprang runt på visningar över hela London (överdrift: bara centrala/norra/nordöstra delen), det var höstregnigt för det mesta och på hostelet var det fullkomligt omöjligt att någonsin få vara ifred. Mitt psyke gick ju bananas (jag gick bland annat ner jättemycket i vikt men fear not, gick upp alla kilo igen så fort vi flyttade in i lägenheten), Niklas var rätt olycklig och Bodil var kvar i Sverige. I början så var det också svårt att vänja sig vid att allt var dyrare, vilket ledde till att vi inte vågade göra så mycket på fritiden. Disclaimern kring denna misär är ju såklart att vi lärde känna massa människor på hostelet (det är ju strålande såklart), vilket är rätt lätt att göra om alla bor tillsammans på det viset. 
 
Nåväl. Det min miniutläggning skulle leda till var att det tog ett tag innan vi började utforska London på riktigt. Nu när vårsolen är framme och det är ljust och varmt har vi fått nya krafter och jag har blivit NYKÄR. För hur fantastiskt är inte London???!! 
 
Jag ska tillägga att i början så fattade jag typ inte att London var mer än Camden, Brick Lane och Hyde Park. Först för ett par månader sedan fattade jag att det är ju INTE LONDON ALLS!! Förutom det sistnämda dårå, Hyde Park är ju alltid trevligt men kanske inte den enda parken liksom. 
 
Så nu tänkte jag börja göra en sjukt genomförlig stadsguide. För det första måste vi alla hålla i åtanke att jag är nyinflyttad och på inget sätt en riktigt "londonbo". Men nu får det vara nog av denna långa utläggning! FRAMÅT MOT LISTAN!
 
 
 
1, KENSINGTON ROOF GARDEN 
 
 
 
 
Denna fantastiska trädgård ligger uppe på ett tak mitt i centrala Kensington. De har bland annat bar och flamingos. Hela grejen ser ju ut som en filmkuliss i någon Wes Anderson film eller hur??!!
 
 
 
 
2, CHISLEHURST CAVES 
 
 
 
 
Awesomesauce grottor som visserligen ligger i Kent (lite utanför London), men ändå!! Who would've thought??!!! 
 
 
 
 
3, THE MAGIC GARDEN 
 
 
 
 
Om ni trodde att alla pubar i london var lite slitna ställen med stuckatur, träpaneler och klibbiga golv (vilket jag iofs gillar) så hade ni fel! <--- inte för att jag tror att ni trodde det men vi kan låtsas för effektens skull. The Magic Garden är bara en av de sjukt knasiga/mysiga/amazing pubar som finns att tillgå. Just denna har en stor trädgår med gamla bilar och festivalig stämning. 
 
 
 
4, HIGHGATE CEMETERY CATACOMBS
 
 
 
 
Hittade ingen bättre bild än denna? Aja. Vi bor ju väldigt nära Highgate Cemetery, och har tänkt gå dit någon gång i livet (eller i döden höhöhö) för att diverse kända historiska personer är begravda där. MEN SÅ INSÅG JAG ATT DE HAR KATAKOMBER (alltså gravtunnlar under jord) och då kände jag ju att vi ska dit förr snarare än senare. 
 
 
 
 
5, HAMPSTEAD HEATH 
 
 
 
 
Ja, denna park är mycket känd. MEN VISSTE NI ATT DET GÅR ATT BADA DÄR? Det visste nämligen inte jag. Inte nog med att parliament hill är den bästa utsiktsplatsen i stan, och att hampstead heath utanför parken är SNORMYSIGT (en aning snobbigt dock), det går alltså att bada i parken? Hur nice? Obsa att jag kan gå dit på en kvart = bästa. 
 
 
 
 
Om det är så att det finns ett historiskt intresse går det dessutom att besöka Kenwood House som ligger i parken och sportar nyklassicism som om det aldrig gick ur modet. Plus att trädgården till huset är helt amazeballs.
 
 
 
 
6, MR FOGG'S TAVERN
 
 
 
 
 
Ja okej, detta är kanske något ni ända kan tänka er skulle finnas i London. Men jag är ändå helt mindblown av detta pga ser ut som the mad hatters vardagsrum???!! 
 
 
 
 
7, ST DUNSTAN IN THE EAST CHURCH GARDEN 
 
 
 
 
Nörden i mig går sönder av att detta stället existerar i centrala London. Detta är alltså en kyrka som blev sönderbombad under andra världskriget. Mkt sorgligt men ändå så himla vackert nu. 
 
 
Nu måste jag hejda mig annars blir det ett milslångt inlägg. Men jag har tänkt att göra flera inlägg om denna underbara stad pga hela London på min googlemap är fullkomligt bombarderad (too soon?) av stjärnmarkeringar. Så fortsättning följer antar jag. Saker jag tänkte ta upp men inte orkade nu är bland annat: en hel vilda västern by som ligger utanför London, bästa ställerna vid Regents Canal (som är så himla nice), de häftigaste restaurangerna, samt mina favvoställen som ligger där jag bor. Förutom kvarterspuben då som jag tvingat alla gäster att gå till haha.
 
 
 
 
 
 
 
ps. Nu hann jag bli irriterad på London medan jag skrev detta inlägg PGA SÅ HACKIGT INTERNET asså medeltidsstad eller vad??!! 
 
 pps. länk till alla bildkällor går att hitta genom att trycka på dem. Jag har inte tagit någon av bilderna själv! I wish såklart!
 
 
 
 
 
 
Permalink
Kategori: London Taggar: London, amazing things in london, reseguide till london, ställen att besöka i london;
Kommentarer (0)

Kommentera här: