MINA BÄSTA MAT-TIPS

 
 
 
 
 
Det är lördag och jag har sovit 11 timmar i natt (åh shit jag behövde googla för att se om jag skulle skriva inatt eller i natt, blivit så oerhört nojig kring det där med särskrivning för att jag skriver ju mest på engelska och de särskriver ju allt <-- vilket tog ett tag att bli van vid)!!! Mycket sömn = glad Sandra! Så nu blir det PEPP!
 
 
SANDRA + MAT = <3<3<3<3<3<3<3<3 (mycket matte i dagens inlägg, det är inte alltid jag lyckas förvåna mig själv men nu händer det)
 
Jag gillar ju att laga mat men framförallt att äta mat. Så idag tänkte jag lista lite matlagningstips! OBS: Vissa av dessa tips har ni säkert redan stenkoll på! 
 
 
1. TÄNK PÅ KONSISTENSEN. Det här är ju en typisk grej som är jobbig om en äter vegetariskt, att allt är lite mosigt. Då är det bra att ha i åtanke att det är en bra idé med olika sorters konsistenser i maträtten.
Tips på vad detta kan vara är:
- Nötter i currygrytan (tänk på att ha i nötterna sist av allt, annars blir de mosiga)
- Selleri (funkar typ i allt)
- Ströbröd (i t.ex. egna vegetariska biffar)
- Frön (som både är knaprigt och nyttigt)
- Sallad & kål (som går att använda som "bägare" eller vid sidan av)
- Rostad lök (som jag aldrig orkar göra/köpa men som är apgott på t.ex. ris)
 
2. VITLÖK ÄR GRÖNSAKERNAS BÄSTA VÄN. Att steka upp grönsaker i vitlök (eller att ungsrosta grönsaker med vitlök) gör megaskillnad för hur de smakar. Bara sätt i en klick smör (eller mjölkfritt smör eller olivolja) och ha i en eller två vitlöksklyftor och stek typ broccoli och ärtskidor i stekpannan, släng i lite salt. Smakar så fruktansvärt gott (lovar och svär). Om du råkar vara som min pappa som inte gillar vitlök (?) så är ju detta tipset onödigt.
 
3. EGENODLAT SMAKAR ALLTID MYCKET MER. Om du har en balkong/uteplats så skulle jag rekommendera att odla tomater. Det är hur lätt som helst och tomaterna smakar avsevärt mycket mer än de som kan köpas i affären. Detta gäller också potatis, jordgubbar, gurka och allt annat ni kan tänka er (men det är ju svårt att odla massor av saker om det inte råkar vara så att en har en trädgård) Om du/ni bor nära en bondgård som odlar grönsaker så kan ni ju köpa sånt där. Jag har varken uteplats eller bondgård just nu så det blir tyvärr bara affärsgrönsaker. Mina australienska kompisar tycker att grönsakerna här smakar vatten haha.
 
 
 
 
4. TÖM AUBERGINEN PÅ VATTEN. Om ni vill laga något med aubergine, skär upp den och lägg bitarna på hushållspapper, salta, och vänta sen ett tag på att vätskan ska komma ut. Mina italienska kompisar säger dessutom att aubergine ska stekas på låg värme mycket länge för att det ska smaka optimalt. Blir en megaskillnad i smaken (mycket godare)! 
 
5. KÖP FRYSTA GRÖNSAKER. Frysta grönsaker är inte alls mindre nyttigt än färska, det kan till och med vara tvärtom. En bra grej för att äta billiga maträtter är att ha mycket frysta grönsaker hemma.
Exempel på vad det kan vara är: 
- Spenat (som dessutom är supernyttigt och gott att ha i t.ex. pasta, paj, lasagne och omlett/frittata)
- Majs 
- Blomkål och broccoli 
- Ärtor/haricot verts/andra gröna bönor
 
6. TÄNK PÅ SMAK-BALANSEN. Detta brukar innebära att hitta en balans mellan surt/salt/sött.
Tips på vad smak-balans kan vara:
- Vinäger. Detta lutkar ju pyton men en skvätt balsamvinäger i tomatsåsen eller på pastasalladen brukar ju göra susen. Vitvins-vinäger förhöjer alltid risotton och kan med fördel ta udden av majonäs-såser så att de blir extra goda. 
- Salt + choklad = magi. Ett av de bästa tipsen jag någonsin fått är att alltid ha i en nypa salt när en bakar något med choklad. Det blir liksom extra chokladigt då. 
- Socker + tomat. En nypa socker i tomatsås tar bort den beska smaken och gör att tomater smakar mer tomat.
- Citron/lime + kokosmjölk = <3.
 
 
 
Jag tror att http://polichinelle.se/ gjorde ett sånt här inlägg för inte så länge sen, så är ni sugna på fler mat-tips så kan ni ju kika in där.
 
 
Har ni några bra mat-tips till mig?
 
PUSS PÅ ER! 
 
 
Permalink
Kategori: Allmänt Taggar: mat-tips, matlagningsknep, matlagningstips, matlagningstips för vegetarianer, tips för vegetarianer, vegetarisk matlagning;
Kommentarer (21)

Kommentarer:

1 Netti Starby:

skriven

Åh vilka bra tips :-D Kramis

Svar: Va kul att du tyckte det! :D
Sandra

2 Martina:

skriven

Älskar vitlök, och egenodlat är såå underbart! Jättebra tips!!

Svar: Åh vitlök <33
Sandra

3 MALIN:

skriven

Kul att läsa :) Älskar mat! Kram

Svar: Jag med! :D
Sandra

4 Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet:

skriven

Bra tips! ☺️👏🏼

Svar: :D
Sandra

5 Camilla Å:

skriven

Tack för tips! Gillar att du refererar till dina australienska och italienska kompisar - så kulinariskt! Vi har börjat köpa hackad fryst grönkål här hemma, jag använder det på exakt samma vis som fryst spenat!! Lite gött att variera.......

Svar: Hahaha känner ju inga kändisar så jag namedroppar nationaliteter istället (?)! Ska verkligen köpa hem hackad grönkål!
Sandra

6 ajlimullersandvik.blogg.se:

skriven

ÄÄÄÄLSKAR MAT! Matlagning, matätning, matfotning, mathandling... åh, imorgon kommer min första Linas matkasse och jag är supermegataggad!

Svar: Det hade jag också varit taggad på! Att handla mat är typ det bästa jag vet (förutom att äta mat dårå)
Sandra

7 Ida Lindborg ♡:

skriven

vilket bra tips!!

Svar: Tack :D
Sandra

8 emelie:

skriven

skönt med så mycket sömn! :D

Svar: O ja! Helt underbart :D
Sandra

9 Julia Persson:

skriven

Bra tips!

Svar: :D
Sandra

10 Julia Johansson:

skriven

Så bra tips! Jag har vitlök i precis all min mat :D

Svar: Vitlök är ju det bästa! :D
Sandra

11 Sara Ekman:

skriven

Mat är LIVET :D

Svar: Exakt så är det ju!
Sandra

12 Kattis:

skriven

Mycket bra tips tycker jag! Mitt bästa tips är: Ät det du tycker är gott!:P

Svar: Haha underbart tips!
Sandra

13 Hanna:

skriven

mat är det bästa som finns!!

Svar: Eller hur?!
Sandra

14 Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

skriven

Åh såna bra tips du ger :D.

Svar: Va kul att du tyckte det :D
Sandra

15 Gabriella :

skriven

Roligt med tips!!

Svar: :D
Sandra

16 Yohanna af Skovde:

skriven

ÄLSKAR mattips! Mvh / älskar att äta

Svar: Mat = livet!
Sandra

17 Johanna:

skriven

många bra tips!! och alltså, choklad och salt <333 mitt bästa tips är att matgoogla, mycket!

Svar: Bra tips! Det borde jag göra mer!
Sandra

18 Amanda:

skriven

Så härligt inlägg :D

Svar: Va glad jag blir! :D
Sandra

19 Anita:

skriven

Åh, trevligt inlägg :D

Svar: :D
Sandra

20 Freja Lindsjö:

skriven

Bra tips! Och vem gillar inte att äta mat, haha :)

Svar: Kul att du tyckte det :D
Sandra

21 Linnea Aurora:

skriven

Känner också en person som inte tycker om vitlök!!! VAD är det om!? Jag kan förstå mycket, men kan ej förstå det!

Svar: Inte jag heller!!!!!! Ibland finns det faktiskt rätt och fel
Sandra

Kommentera här: